Opmerkelijk nieuws van Google! Gebruikte zoektermen voor organische zoekresultaten van Google worden niet meer doorgegeven van gebruikers die ingelogd zijn met hun Google account. Dit houdt in dat je de zoektermen niet meer terug ziet in de rapportages van bijvoorbeeld Google Analytics. Benieuwd naar de reden en wat de gevolgen zijn? Lees dan nu verder
Privacy maatregel
Google geeft aan dat ze de privacy hoog in het vaandel hebben en die daar willen houden. Daarnaast vinden ze het beschermen van de ‘ personalized search’ erg belangrijk. Dit heeft ervoor gezorgd dat ze met een nieuwe privacy maatregel zijn gekomen. Bij ingelogde gebruikers die op google.com zoeken, zal de verbinding tussen de browser en server automatisch versleuteld worden met SSL (Secure Sockets Layer).
Deze nieuwe privacy maatregel betekent dat zoektermen en zoekresultaten weergegeven gaan worden op een beveiligde verbinding, waardoor deze zoektermen niet meer worden doorgegeven.
Google tegenstrijdig?
Opvallend is dat Google hierbij niet een lijn trekt. De zoektermen worden binnen de Adwords campagnes namelijk wel doorgegeven, ook al ben je ingelogd. Dit is erg tegenstrijdig in het verhaal dat Google privacy belangrijk vindt.
De gevolgen
In Google Analytics wordt nog wel aangegeven dat er bezoek is geweest vanuit ‘organic’, maar niet welke zoektermen er gebruikt zijn. Als je niet ingelogd bent met je Google account, dan worden de zoektermen nog altijd doorgegeven. De gevolgen hiervan zijn dat het optimaliseren van je site op basis van gebruikte zoektermen uit organische zoekresultaten een stuk lastiger en minder betrouwbaar gaat worden. Je mist namelijk een (grote) groep gebruikers in de statistieken.
De impact in Nederland
Deze nieuwe privacy maatregel gaat nu nog alleen gelden voor het zoeken op google.com. Hierdoor zal de impact in Nederland relatief klein zijn. Het is maar niet te hopen dat dit ook toegepast gaat worden op Google.nl. Door de groei van Google + en het groot aantal gebruikers van Gmail en andere Google producten zijn er namelijk erg veel mensen die als ingelogde gebruiker de zoekmachine gebruiken. Het zal erg jammer zijn als die gegevens ontbreken in de statistieken.
Related Posts
Hoe koppelt u Google Analytics aan Google Adwords?
Google Analytics is de zakelijke webanalyse oplossing die u als website beheerder het juiste inzicht verschaft in uw websiteverkeer en marketingeffectiviteit. Krachtige, flexibele en gemakkelijk te...
Verschil tussen kliks en visits
Waarom komt het aantal kliks uit mijn banner-campagne niet overeen met het aantal gemeten visits in mijn Google Analytics interface? Deze vraag komt vaak voor binnen onze branche.. Om het verschil aan te...