Social Media wordt vaak gezien als je soort huis waar jij je informatie deelt met anderen. Je herkent op een gegeven moment wie je ongewenste visite is en bij sommigen daarvan ontzeg je de toegang tot je huis.
Hieronder beschrijf ik deze types zodat je ze in het jaar 2012 en later van een afstand kan gaan herkennen.
De roepende ZZP-er
Deze onprettige gast in onze ‘ social media wijk’ heeft gehoord dat je ‘op social media moet zijn’ om klanten binnen te halen. Hij laat zich vooral zien om te tweeten over zijn of haar eigen dienstverlening of product, om net iets te vaak te linken naar het nieuwe (e-)boek dat zojuist is geschreven of om ons te vertellen over een workshop waar virtueel ‘nog maar 3 plaatsen’ beschikbaar zijn. Deze gast weet wel dat er in onze wijk een reclamezuil is voor dit soort dingen, maar heeft daar lak aan. Hij gebruikt social media op een manier zoals de oude marketeers dat doen: éénrichtingsverkeer. Het snelst kun je deze gast herkennen aan de hashtag #zinin die vergezeld gaat met een beschrijving van het product dat verkocht dient te worden, of van de geleverde dienst.
De RSS-er
Deze zielloze gast herken je meteen wanneer er een nieuw artikel op Marketingfacts, Frankwatching, Dutch Cowboys of (vul hier een naam in) verschijnt. Bijna op hetzelfde moment verschijnt er een bericht op een social media-kanaal met een verwijzing naar dit artikel. Ze maken gebruik van de RSS-techniek die bij het plaatsen van nieuwe content op een site deze content doorplaatst op alle social media-kanalen waar de RSS-er een account heeft. Ook bedrijven zonder enige kennis van social media-etiquette passen vaak deze techniek toe. Dit kan overigens wel nuttig zijn voor de kennisdeling, maar niet als je per dag tientallen artikelen plaats op je site.
Narcissus
Narcissus was een personage uit de Griekse mythologie. Hij vond het heerlijk om in de beek te kijken naar de reflectie van zijn eigen afbeelding. Het desbetreffende water heeft destijds echter altijd het voordeel gehad dat het weg kon stromen naar lagergelegen gebied om aan het beeld van Narcissus te ontsnappen. Dit is in de virtuele wereld soms wel wat lastiger (maar gelukkig niet onmogelijk). Narcissus laat vooral weten hoe geweldig hij het heeft. Ook hier, ondanks de soms nuttige berichten: Hide, Block, Unfollow of Remove from list.
De Tegelaar
Een beter woord dan de tegelaar voor deze groep is niet vinden. Ze plaatsen met computergerelateerde tijdsintervallen berichten op het web, die te vatten zijn als tegeltjeswijsheden. Of zij werkelijk zelf het idee hebben dat zij ‘waarde toevoegen’ aan het web weet ik niet. Voorbeelden: ‘MKB-er: Denk bij het invullen van je belasting aan de zelfstandigenaftrek’, ‘Verdeel je energie zo goed mogelijk over de week voor een betere productiviteit’ en ‘Netwerken is belangrijk voor ZZP’ers. Neem deel aan social media zoals LinkedIn, Twitter en Facebook.’
De Koppelaar
Je komt deze mensen overal tegen. Op ieder platform waar je inlogt, daar zijn ze. Niet omdat ze op deze platformen recentelijk ingelogd zijn geweest en actief meedoen, maar omdat ze alle social media accounts aan elkaar gekoppeld hebben. Op dezelfde dag zie je hetzelfde bericht meerde malen op je netvlies. Dat bericht is meestal afkomstig van Foursquare, Gowalla, Tumblr, GetGlue, de eigen website, Twitter of LinkedIn en laat zich soms herkennen door #in #fb of #yam. Deze koppelaar is vaak ‘De roepende ZZP-er’ maar omgekeerd gaat die vergelijking niet op. Wel is de Koppelaar de enige in het rijtje die iets van een lerend vermogen heeft.
De Onbegrensde
Deze gebruiker van het door ons zo geliefde social media wijk lijkt wel een beetje op de Koppelaar. Maar vergis je niet. Waar de koppelaar zich onderscheidt door het plaatsen van een beperkt aantal berichten en die digitaal laat uitstrooien over de verschillende media, plaatst de Onbegrensde aan de lopende band veel berichten met een lage nieuwswaarde.
Conclusie: Overdaad schaadt