Iedereen kent het wel, een call to action. Maar wat is het nu eigenlijk? De definitie van Call to action is het aanzetten van bezoekers tot een actie, oftewel de essentie van conversie. Ook kunt u het de manier noemen om omzet te genereren. Call to action is vaak de laatste stap die genomen moet worden door de consument, om een klant te worden. Oftewel de call to action is van fundamenteel belang voor uw website.
Logischerwijs dient een call to action op te vallen en verleidelijk te zijn. Voor een call to action kan u daarom beter een button gebruiken in plaats van een link of banner. Een hyperlink in de tekst is vaak niet opvallend genoeg. Een banner wordt vaak genegeerd, doordat bezoekers het zien als reclame.
De call to action kleuren
De button dient een unieke kleur te hebben op uw website. Gebruik hiervoor niet dezelfde kleuren als van uw website, omdat bezoekers het dan niet kunnen onderscheiden. De kleur van een call to action button die u gebruikt heeft een groot invloed op het gedrag van uw potentiële klant. Dit is naar voren gekomen in diverse onderzoeken naar het effect van kleurgebruik bij de call to action.
De kleur van Call to action
Kleur |
Natuurlijke associatie |
Waar te gebruiken |
Nadelen |
Rood |
verhoogt uw hartslag door het activeren van uw hypofyse |
een klassieke call to action kleur |
zou kunnen worden geassocieerd met schuld en gevaar |
Geel |
de eerste kleur die een persoon ziet |
de aandacht vestigen op uw call to action |
|
Oranje |
combinatie van agressieve rode en vrolijke gele |
perfecte call to action |
|
Blauw |
Kan u bezoeker de actie doen heroverwegen |
||
Groen |
Degelijk en de makkelijkste voor de ogen |
goed voor getuigenissen, oprichters verklaringen, enz. |
|
Wit |
geeft andere kleuren prominentie |
maakt uw call to action onopvallend |
Bron: seosmarty
Dit kleuren schema is een goed uitgangspunt voor de kleur van uw call to action. Soms heeft u meerdere call to action buttons op dezelfde pagina zoals, “Bestel nu”, “Neem direct contact op”, “Vraag een offerte aan” etc. In dat geval dient u te werken met een kleuren hiërarchie. De belangrijkste button moet er duidelijk uitspringen.