De vraag die in dit bericht beantwoord zal worden is “Moet ik met mijn website focussen op lokale of landelijke / nationale zoekwoorden?”. Bij Klopsoft Websites zijn wij van mening dat dit ligt aan het zoekgedrag van uw doelgroep en de dienst die u aanbiedt. Wanneer u specifiek richt op een bepaald gebied (regio) of stad, dan zou de optimalisatie van een website zich ook meer moeten richten op de lokale vindbaarheid. Bij lokale vindbaarheid is de concurrentie lokaal lager, tevens is het behalen van een (goede) positie gemakkelijker.
Een andere vraag die bij dit bericht past, is hoe lokaal betere posities kunt behalen. Hieronder geven wij enkele acties aan die daarbij helpen.
- Stem de teksten van de website af op uw doelgroep en dus op de stad of regio zelf. In de tekst moet terugkomen dat u zich richt of specialiseert op het leveren van diensten in die stad of regio;
- Noem in de titel van de webpagina de stad waarop u zich richt;
- Schrijf u in bij Google Places (oftewel Google Local);
- Vraag uw huidige klanten in de regio om een review op uw Google Places account of Google+ bedrijven pagina te plaatsen;
- Ondersteun lokale evenementen, bijv. in ruil voor een vermelding op de website;
- Vermeldt uw adresgegevens en telefoonnummer op de homepagina of in de footer / sidebar van de website.
Heeft u zelf nog andere acties die kunnen helpen bij het verbeteren van posities van lokale zoekwoorden, laat deze dan achter in de reacties hieronder.