Content Management systemen zijn vaak van nature niet zoekmachine vriendelijk. Hieronder geven wij een aantal punten weer waar u op moet letten als u website laat maken met een Content Management Systeem.
Een Content Management Systeem is een softwaretoepassing ofwel web-applicatie die het mogelijk maakt dat mensen eenvoudig, zonder veel technische kennis, documenten en gegevens op internet kunnen publiceren. Dit heet ook wel Content management.
Voorbeelden van content management systemen zijn Drupal, WordPress en Joomla!
Clean URL’s
Dit is een van de belangrijke factoren of een CMS wel zoekmachine vriendelijk is. De URL http://www.mijndomein.nl/index.php?option=nl_content&id=4. Als de content management systeem zulke urls genereert, dan is het beter om verder te zoeken naar een ander CMS. Let daarbij wel op dat hiervoor bepaalde instellingen aangepast moeten worden bij bijvoorbeeld WordPress en Joomla!. Bij bijvoorbeeld Drupal moet u een module installeren die zoekmachine vriendelijke URL’s mogelijk maakt.
Een URL dient een beschrijvende karakter te hebben. De gebruiker en de zoekmachine moet aan de URL kunnen aflezen waar de pagina over gaat.
De homepagina moet 1 URL hebben
Het komt bij sommige Content Management Systemen voor dat de homepagina meerdere URL’s heeft. Probeer het bij uw eigen site uit door op de home te klikken in het menu als u op http://www.mijndomein.nl/ bent. Het komt dan vaak voor dat de url verandert naar http://www.mijndomein.nl/index.html. Dit geeft dus aan dat er in feite twee homepagina’s zijn.Dit kan funest zijn als u linkbuilding uitvoert voor uw website.
Unieke Title tags
Voor zoekmachine optimalisatie is het erg prettig om unieke titles in te kunnen voeren voor de verschillende pagina’s. De title tag is namelijk erg belangrijk voor zoekmachine optimalisatie. In WordPress is dit mogelijk door middel van een plugin, in de nieuwere versies van Joomla! zit dit er standaard in verwerkt.
H1 tag als titel van een webpagina
De titel van de pagina (bovenaan de content van de pagina) is een van de punten waar Google naar zoekt. De h1-tag geeft de zoekmachine aan dat de pagina over dat onderwerp gaat. De h1-tag kan door middel van een Stylesheet elke grootte, kleur krijgen die u maar wenst.
Hyperlink
Het moet makkelijk zijn om de anchor tekst van een hyperlink te veranderen. Anchor teksten zijn belangrijk en dus moet dit simpel kunnen. De meeste CMS systemen voorzien hier in.
Meta description
Bezoekers zien namelijk in de Google resultaten de title van de pagina en de meta description. Het is daarom belangrijk dat er in de CMS de mogelijkheid wordt geboden om per pagina de meta description in te vullen.
Alt tags bij plaatjes
Google leest eigenlijk alleen tekst. Dat is heel kort door de bocht maar op dit moment een goede stelregel. Dit betekent dat Google geen plaatjes kan lezen. Wat Google wel kan lezen zijn de alt teksten van de afbeeldingen. Alt teksten zijn erg belangrijk voor zoekmachine optimalisatie omdat een alt tekst aangeeft waar een plaatje over gaat. In het CMS moet u dus de mogelijkheid hebben om de Alt tag in te kunnen vullen.
In deze post staan enkele belangrijke punten waarbij u moet letten bij het ontwikkelen van een website door middel van een content management systeem.
Klopsoft Websitesmaakt zelf gebruik van Content Management Systeem WordPress met enkele plugins om de website zo zoekmachine vriendelijk te maken. Heeft u andere vragen over uw huidige (open source) CMS? Laat dan hieronder uw vraag achter en wij zullen deze zo snel mogelijk beantwoorden.