In de vorige blog zijn drie SEO aandachtspunten beschreven voor een geoptimaliseerde WordPress blog of website. In deze blog zal er meer ingegaan worden wat content betekent voor SEO en daarbij enkele aandachtspunten.
Google beloont website in beweging!
Voor de resultaten in de zoekmachine is het van belang dat er regelmatig nieuwe content geplaatst wordt op de site. Relevante content wordt door Google gezien als informatie dat up-to-date is. Google zal denken dat een website verouderd is als deze te lang “stil” staat. Hierdoor zullen de posities dalen in de zoekmachine. Een blog zorgt er voor dat de website in beweging blijft, indien deze regelmatig aangevuld wordt.
Naast actueel en in beweging blijven van een site zijn er nog drie aandachtspunten van toepassing op de positie van de site in de zoekmachine. Deze worden hieronder beschreven.
4. Optimaal benutten van <h>-tags!
Op een WordPress site is het van belang dat de thema, ook wel template genoemd, de mogelijk heeft om <h> tags te kunnen gebruiken. De <h>-tags zijn namelijk één van de belangrijkste elementen die voor Google van belang zijn. Zoals wel bekend, leest Google de pagina van linksboven naar rechtsonder. De spider van de zoekmachine komt dus als een van de eerste dingen de <h1>-tag tegen. Voor de spider is dit meteen een zeer sterke indicatie van waar de pagina over gaat. Er zijn zes soorten h-tags, namelijk van h1 tot h6. H1 telt het zwaarst mee, h6 het minst.
5. Goede titels
Een zeer bekende, maar toch een zeer belangrijke is de goede titel! De titel wordt weergegeven in de title-tag. Dit is één van de belangrijkste factoren die de SERP van zoekmachines bepalen. SERP staat voor search engine results page. De titel van een pagina staat linksboven in de browser en wordt door de zoekmachine gebruikt als titel van de zoekresultaat. WordPress heeft helaas zelf niet standaard de mogelijkheid om unieke titels te geven aan pagina’s of berichten. Hiervoor zal er een plug-in geïnstalleerd moeten worden.
6. Beschrijving en zoekwoorden
De beschrijving (description) en de zoekwoorden (keywords) zijn twee elementen die vaak vergeten worden. Description is voor alle duidelijkheid het stukje tekst dat meestal getoond wordt bij de zoekmachine resultaten, direct onder de title-tag. De description is niet zozeer van belang voor de positie, maar voor de presentatie van de site. Met de description moet de lezer overtuigd worden om verder te klikken. Daarom is het erg van belang dat elke pagina een unieke, opvallende en duidelijk description heeft. Hiervoor moet een plug-in geïnstalleerd worden.