Waarom komt het aantal kliks uit mijn banner-campagne niet overeen met het aantal gemeten visits in mijn Google Analytics interface? Deze vraag komt vaak voor binnen onze branche.. Om het verschil aan te geven, leggen wij eerst uit wat Kliks en Visits nu eigenlijk precies zijn.
De definities
Kliks: Klik van een internetter op een banner. Op het moment dat er wordt geklikt, meet een script dat in/achter de banner staat een klik.
Visits: Het aantal unieke sessies dat gedaan wordt door de bezoeker. Een sessie eindigt na 30 minuten of wanneer de browser wordt afgesloten. Een visit wordt gemeten als stukje script, dat in de code op een pagina staat, wordt geladen.
Oorzaken discrepantie
Geeft uw statistieken meer kliks aan dan visits? Dit zijn de mogelijke oorzaken:
- Indien er geen Google Analytics code op de pagina staat of als deze niet wordt geladen (doordat de bezoeker een Google Analytics opt-out plugin heeft, cookies of Javascript blokkeert) wordt er geen visit gemeten.
- Een pagina die traag inlaadt waarbij de internetter op de backbutton klikt voordat de pagina volledig ingeladen is
- Een gebruiker die meerdere keren op een banner klikt binnen 30 minuten. Hierbij zullen meerdere kliks gemeten worden als 1 visit.
- Banner worden vanuit een of meerdere adservers geserveerd. Dit betekent dat de url vaak meerdere keren geredirect wordt. In sommige gevallen wordt bij het redirecten de parameter van een url verwijderd en kan een visit niet aan de campagne worden toegekend. In dit geval zulln in het referer overzicht de namen van de verschillende adservers zichtbaar zijn.
Worden er meer visits dan kliks gemeten in uw statistieken? Hierdoor kan dit komen:
- Direct verkeer en Bookmarks overschrijven geen Google Analytics campagne cookies. Als een gebruiker via een banner op een website komt, deze verlaat en op een ander moment direct naar de website4 gaat, zal deze ene bannerklik resulteren in 1 klik en 2 visits.