Vanaf 21 april gaat Google mobiel vriendelijke websites voorrang geven in de zoekresultaten.
Waarom krijgen mobiel vriendelijke websites voorrang?
Wanneer het gaat om het zoekgedrag op mobiele apparaten wil Google ervoor zorgen dat gebruikers de meest relevante en nieuwste zoekresultaten te zien krijgen, ongeacht of de informatie op mobiele apparaten goed zichtbaar is of niet. Dit kwam altijd naar voren uit verklaringen van Google.
Aangezien tegenwoordig meer mensen met mobiele apparaten toegang hebben tot het internet, moesten de algoritmes van Google aangepast worden. In het verleden zijn er updates geweest om te verzekeren of een website mobiel vriendelijk is op de meest gangbare mobiele apparaten. Google heeft het daarnaast ook makkelijker gemaakt voor hun gebruikers om het verschil te zien tussen mobiel vriendelijke websites en niet mobiel vriendelijke websites.
Meer mobiel vriendelijke websites in de zoekresultaten
De belangrijkste wijziging die ongetwijfeld ook een impact gaat hebben op jouw branche is dat Google meer mobiel vriendelijke websites gaat tonen in de zoekresultaten. Was het voorheen nog zo dat Google dit alleen maar toonde in de vorm van een icoontje of met de tekst “Mobiel beschikbaar” vanaf 21 april gaat Google dus in de zoekresultaten voorkeur geven aan mobiel vriendelijke websites. Deze update wordt vanaf 21 april uitgerold in alle landen en voor alle talen. Het doel van Google is mobiele gebruikers consequent relevante en kwalitatief goede resultaten te tonen.
Google helpt websites te testen op mobielvriendelijkheid middels deze link https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/.