Als je begint met een blog heb je daarvoor je eigen redenen. Misschien vind je het gewoon leuk om te schrijven. Het schrijven is uiteraard een essentieel deel van het bloggen, maar het is slechts een klein onderdeel van de blogwerkzaamheden. Voordat je begint met bloggen moet je onderzoek doen. Onderzoek doen naar wie je doelgroep is en wat je met je blog wil bereiken. Daarnaast moet je ook bedenken over de blogartikelen. Alles wat je schrijft moet wel gebaseerd zijn op de feiten en daardoor dus kloppen.
Als je begint met bloggen of al een enige tijd aan het bloggen bent, dan zou je het wel fijn vinden dat mensen de blogberichten ook daadwerkelijk lezen. Die mensen weten de blog niet vanzelf te vinden. Je moet zelf actie ondernemen om mensen op je blog te krijgen. Hoe je dat doet? Zelf kies ik er dan altijd voor:
- Op andere relevante blogs reageren
- Je blogberichten optimaliseren voor zoekmachines
- Actief zijn op social media
- Probeer te samenwerken met anderen om bijv. leuke winacties te tonen op de blog.
Als je weet waarover je gaat bloggen, dan is het van belang dat je ook laat merken dat je een expert ben in het gekozen onderwerp. Zeker als het gaat om een niche onderwerp. Wat ook belangrijk is, is dat je kunt zien hoeveel bezoekers de blog krijgt. Waar komen ze vandaan, hoe kun je je website beter optimaliseren voor Google, welk soort artikelen zijn het meest populair, op welk social medium kun je je het beste focussen?
Dit is slechts een kleine greep uit alles wat er bij een blog runnen komt kijken.
Related Posts
Metatags nog belangrijk?
Een belangrijke vraag binnen SEO is de vraag of het gebruik van metatags ervoor kan zorgen dat een website hoger scoort in Google en andere zoekmachines. We hebben in onze werkzaamheden voor onze klanten...