Op de website van FrankWatching.nl staat weer een interessant artikel met vijf tips voor het optimaliseren van de content van de site voor SEO en conversie(s). In dit bericht geven we enkel een aantal belangrijkste elementen weer uit reeds genoemde artikel op Frankwatching.nl
De opvallende elementen uit dit bericht:
- Een goed scorende pagina in Google hoeft direct een goed converterende pagina te zijn.
- Google kijkt steeds meer naar kwalitiatieve on-site algoritmen zoals bijvoorbeeld de bounce percentage en de tijd op de website. Voor de SEO is het dus ook van belang dat de pagina een goed converterende tekst bevat.
De vraag is alleen hoe je ervoor kunt zorgen dat je een goed converterende tekst hebt op de SEO pagina’s binnen de website. Belangrijk hierbij is en blijft het testen van de pagina’s die je optimaliseert voor SEO en voor de conversie.
Wat het beste werkt, weet je alleen door verschillende mogelijkheden te testen
Voor de SEO is het normaliter niet goed om verschillende versies van de website in te dienen bij Google. Je hebt dan zelfs sprake van cloaking. Je kunt best gebruik maken van het AB testen, echter moet je dan wel voldoen aan de richtlijnen vanuit Google zelf. De richtlijnen zijn:
- Cloaking
Volgens de richtlijnen van Google mag je niet aan cloaking doen. Je mag de content van de website niet aanpassen naar gelang er een bezoeker of crawler op de website komt. - Rel=”canonical”
Als je een A/B-test doet met meerdere URL’s, voeg dan een rel=”canonical” aan de pagina’s met de alternatieve URL toe, en geef aan wat de standaardversie van deze pagina is. - Laat de test niet langer lopen dan nodig
Ook belangrijk hierbij is dat je niet moet vergeten tijdens het schrijven dat je schrijft voor mensen. Je schrijft niet de tekst voor Google, maar voor je doelgroep. Zijn de teksten leesbaar en begrijpelijk voor je doelgroep? Hierbij enkele tips voor het begrijpelijk en leesbaar schrijven voor je doelgroep:
- Maak geen lange regels, houd daarvoor 12 tot 16 woorden aan.
- In de tekst moet je afwisselen van lengte van een zin / regel.
- Geen passief taalgebruik hanteren
- Gebruik tussenkopjes in de tekst
- Schrijf vanuit je doelgroep
De tekst op de website moet ook wervend zijn. Het moet de doelgroep wel motiveren om een dienst of product bij je bedrijf af te nemen. Zorg ervoor dat je een prikkelende titel hebt bij de tekst van de pagina.