WeCreativez WhatsApp Support
Klopsoft Websites helpt u graag met uw vragen m.b.t. uw website, vindbaarheid of andere internet marketing gerelateerde onderwerpen
5 tactieken om meer uit uw blogs te halen!
Klopsoft Websites / Content Management / 5 tactieken om meer uit uw blogs te halen!

Bloggen is een kunst. U hoeft er echter geen hele dag vrij voor te plannen om een meesterwerk te maken. De meest succesvolle artikelen zijn vaak eenvoudig, gemakkelijk te lezen en bevatten weinig technische details. Maar hoe bereikt u dit precies? In dit bericht leest u over vijf tactieken om meer uit uw blog te halen.

Er is al veel te vinden over het effectief blog schrijven. Er wordt alleen niet vaak geschreven over hoe u uw boodschap daadwerkelijk overgebracht krijgt. Hoe u contact met uw publiek krijgt. Hieronder treft u een voorbeeld van een tekst, waarmee u de boodschap zeker niet overgebracht krijgt.

“We zijn momenteel bezig met het consolideren van ons assortiment om ervoor te zorgen dat de producten die we in voorraad hebben een indicatie zijn van onze merkambities. Als onderdeel van onze assortimentsconsolidatie hebben we ook besloten onze leverancierslijst opnieuw te bekijken en een meer intelligent systeem voor de verwerving van aandelen te gebruiken.” bron

U kunt wel begrijpen dat deze tekst voor uw doelgroep niet te lezen valt. Uw doelgroep zal de tekst waarschijnlijk niet begrijpen. Moeilijk taalgebruik is een van de belangrijkste redenen waarom veel zakelijke blogs niet succesvol zijn. Maar hoe moet u het dan wel doen?

1. Weet voor wie u schrijft

Kent u uw doelgroep? En weet u ook welke doelgroep de desbetreffende blog leest waarop u blogt? Uw blogs zijn alleen effectief als uw lezer zich eraan kunnen relateren. Het is belangrijk om te weten voor wie u schrijft. Jon Morrow, een van de meest inspirerende bloggers, identificeert daarom eerst zijn lezers en onderzoekt hun behoeften. Vervolgens gebruikt hij in zijn artikelen anekdotes die de lezer direct aanspreken en spoort ze zo aan om een gewenste actie te ondernemen. Hieronder een voorbeeld van zijn werk, dat ook op Be A Better Blogger wordt aangehaald.

2. Schrijf interessante casestudy’s

Nieuwe kopers zoeken actief naar beoordelingen en reviews, voordat ze tot aankoop overgaan. Ze hebben een aantal vragen over een product of dienst die ze met deze informatie graag beantwoord willen zien. Door diepgaande casestudy’s te delen die hierop ingaan, zorg u voor relevante, betrouwbare en geloofwaardige content.

Met casestudy’s kunt u uw blog ook op een handige manier met keywords vullen. Bijvoorbeeld UAV Coach, een klein bedrijf die educatieve hulpmiddelen voor luchtfotografen aanbiedt, paste deze tactiek toe. Ze zochten zogeheten high-density keywords en schreven daar relevante artikelen omheen. Deze strategie alleen leverde ze al zo’n € 125.000 per jaar op.

3. Deel blogs via opvallende domeinen

Veel bedrijven zijn zo overdonderd met het proces om blogartikelen te maken, dat ze kansen missen om het effectief te promoten. Het is slim om ook de kleine details niet over het hoofd te zien, zoals de bloglinks die u deelt. Dat is één van de manieren om op te vallen en u van anderen te onderscheiden.

Bijvoorbeeld, als u op ecommercetips.NL een blog host, dan kun u dat op die domeinnaam blijven doen, maar links delen als ecommercetips.ONLINE of ecommercetips.STORE. Afhankelijk van het onderwerp van uq artikel bepaalt udus welke link u gebruikt. Die stuurt u dan naar het blog op uw .NL-domein.

Deze zogeheten branded links wijken af. Daardoor trekt u de aandacht van je doelgroep en wekt u interesse om erop te klikken. Bovendien kunt u het aantal klikken bijhouden en uw  marketingdoelen koppelen. Bekende URL-verkorters als Bitly en Rebrandly staan gebruik van custom domeinen toe om uw links te branden.

Hoe meer keywords uw domeinnaam bevat, des te gemakkelijker het is om te onthouden. Zo stimuleert u herbezoeken en mond-tot-mondreclame. Denk bijvoorbeeld eens aan nieuwere extensies als .TECH, .SITE of .ONLINE. Heeft u een blog over e-commerce, dan is een .STORE-domeinnaam interessant.

4. Neem concurrentie serieus

Als je uw concurrenten voor wilt blijven, dan moet u ze in de gaten houden. U bent namelijk niet de enige die waardevolle content maakt en vecht om de aandacht van je doelgroep. Doe dus uitgebreid concurrentieonderzoek en kies op basis daarvan de keywords voor uw artikelen zorgvuldig.

Zo maakte bijvoorbeeld het Amerikaanse echtpaar Shane en Jocelyn Sams van deze tactiek gebruik. Ze spendeerden tijd aan het lezen van testimonials van concurrenten en noteerden de specifieke keywords die werden genoemd. Vervolgens schreven ze aantrekkelijke blogs waar de gevonden keywords veelvuldig in werden gebruikt. Het succes van hun blog nam zo flink toe!

5. Vind balans in e-mailmarketing

Sommige marketingfanaten zijn van mening dat e-mailmarketing tot het verleden behoort. Hun argument is dat iemand simpelweg geen tijd heeft om het te lezen. Veel ontvangers zullen het maar vluchtig doornemen, als ze de mail al niet meteen in de prullenbak hebben geknikkerd.

Misschien hebben ze gelijk. Echter, een korte en kraakheldere mail gaat zelden verkeerd. Belangrijk is om de juiste balans te vinden tussen personalisering van uw tekst en de lengte ervan. Een korte boodschap en een link naar een langer artikel presteert waarschijnlijk goed als het de juiste doelgroep bereikt.

Conclusie

Bloggen is een kunst. U hoeft er echter geen hele dag vrij voor te plannen om een meesterwerk te maken. De meest succesvolle artikelen zijn vaak eenvoudig, gemakkelijk te lezen en bevatten weinig technische details. Maar hoe bereikt u dit precies? In dit bericht leest u over vijf tactieken om meer uit uw blog te halen.

Bloggen is een essentieel onderdeel van digitale marketing. Met een zowel creatieve als tactische aanpak zorgt u  ervoor dat u groeit en het kwalitatief verkeer richting uw website toeneemt. Uw doelgroep identificeren, positief opvallen en concurrentieanalyse zijn enkele van de vele factoren die een goed van een saai blog onderscheiden. Zie deze tactieken daarom als een opstap naar een succesvol en effectief blog. Veel succes!