WeCreativez WhatsApp Support
Klopsoft Websites helpt u graag met uw vragen m.b.t. uw website, vindbaarheid of andere internet marketing gerelateerde onderwerpen
T.co en ‘t effect op Webstatistieken
Klopsoft Websites / Google Analytics / T.co en ‘t effect op Webstatistieken

Twitter wil met t.co de gebruiker beschermen tegen ‘malafide’ websites. T.co checkt of de desbetreffende URL op een lijst van potentiële gevaarlijke sites staat. Als de website op de lijst staat, worden de gebruikers hiervoor gewaarschuwd voordat ze verder gaan.Twitter vermeld daarnaast ook dat ze t.co gaan gebruiken om additionele informatie te meten, zoals het aantal kliks op een bepaalde link. Deze data zal een belangrijke kwaliteitsignaal zijn voor hun algoritme. De algoritme bepaald namelijk hoe relevant en interessant een tweet is ten opzichte van andere zelfde soort tweets.

Deze nieuwe URL verkorter heeft niet alleen een effect op de algoritme van Twitter, maar ook op andere Webanalytics data. In bijvoorbeeld Google Analytics zien we nu in het Verkeersbronnen rapport nu ook de nieuwe manier van redirecten van Twitter ofwel t.co. Naast Twitter staat t.co er ook bij als verwijzend verkeersbron.

Twitter verkeer werd voorheen (vaak) slecht gemeten. Dit kwam doordat bezoekers Twitter op twee verschillende manieren kunnen gebruiken; via www.twitter.com in de browser, maar ook via een tool of applicatie buiten de browser.

Het verkeer via de browser werd altijd gemeten en deze kon je dus ook terug vinden in het rapport van ‘Verwijzend Verkeer’. Echter via een tool of een applicatie werden de verwijzingen gemeten als een direct. Terwijl dit net zo goed een referral is als via de browser zelf.

Nu door het gebruik van t.co worden de links verpakt en via Javascript/Meta informatie geredirect doorgestuurd. Het resultaat hiervan is dat we nu ook t.co als referral terug zien in Google Analytics, waarbij we ook het aantal beoekers op verkort URL niveau terug kunnen vinden.

Op individueel niveau kunnen we dus het effect van bepaalde Tweets zien, zonderd at de URL’s handmatig getagged moeten worden. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om te segmenteren en is het te achter halen of een tweet ook geleidt heeft tot een aankoop of een lead. Google Analytics data wordt gecombineerd met de data van Twitter. Hierdoor is dus niet meer noodzakelijk om deze handmatig te koppelen of te combineren.

Nog even kort de voordelen van t.co op een rijtje

  • Op individueel niveau het effect van tweets zien
  • Het handmatig samenbrengen van data van Google Analytics en Twitter hoeft niet meer.
  • Direct de waarde van Twitter verkeer zien!
  • Geen aparte tagging meer nodig!