WeCreativez WhatsApp Support
Klopsoft Websites helpt u graag met uw vragen m.b.t. uw website, vindbaarheid of andere internet marketing gerelateerde onderwerpen
Google Shopping: de wijzigingen en het effect daarvan
Klopsoft Websites / Google Shopping / Google Shopping: de wijzigingen en het effect daarvan

Dit bericht is deels overgenomen van Frank Watching

Google heeft haar machtspositie onterecht op gebruikt op de markt van zoekmachines. Dit werd bekend afgelopen juni. De reden: het verkrijgen van een machtspositie op de markt voor prijsvergelijkend winkelen op het internet. Google zou haar eigen dienst (Google Shopping) ver boven andere prijsvergelijkers geplaatst hebben. Voor deze actie heeft Google een boete opgelegd gekregen. Google moest ook wijzigingen aanbrengen in dit illegale beleid. Wat zijn nu de wijzigingen en wat heeft dat voor gevolgen voor uw doelgroep de consument en prijsvergelijkers.

 

De aanpassingen:

1. Aanpassingen van Google Shopping

Onlangs heeft Google besloten om Google Shopping, haar eigen prijsvergelijker te splitsen van de zoekmachine. Vanuit eigen omzet moet Google Shopping ruimte bieden voor product listing advertentieruimtes. Voorheen had Google hier het alleenrecht. Google heeft de mogelijkheid gegeven aan prijsververgelijker om toe te treden tot de product listing ads. Zo kunnen prijsvergelijkers mee bieden op de advertentieplekken, waar zij moeten concurreren met Google Shopping.  Op het moment heeft slechts vergelijk.nl besloten om mee te bieden op deze plekken. Aan deze opzet heeft beslist.nl aangegeven niet mee te willen doen. Daarnaast geeft ook KiesKeurig.nl aan niet mee te doen, omdat zij geen doorgeefluik willen zijn.

Het is momenteel zo dat wanneer de consument een artikel aanklikt, deze direct landt op de desbetreffende webshop. Het is niet meer zo dat ze eerst op de pagina van de prijsvergelijker landen. De consument komt alleen op de prijsvergelijker wanneer zij op ‘Van Vergelijk.nl’ klikken.

2. Controle over je eigen producten

Wanneer een webshop via product listing ads adverteert, krijgt zij de mogelijkheid om vergelijkers te verbieden om producten van de adverteerder zelf mee te nemen in de veilig voor de PLA’s. Op deze manier heeft de webshop zelfcontrole over de zichtbaarheid in Google Shopping. Zo gaat het niet de concurrentie met zichzelf aan. Door middel van een aantal stappen in het Google Merchant Center is het mogelijk om te zien welke vergelijkers momenteel de producten van de webshop gebruikt.

Lees het gehele bericht verder op Frank Watching