Community management

Toen ik begon aan de opleiding Digitale Communicatie (nu Communicatiesystemen) bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, lag mijn interesse vooral bij Community management. Hoe zet je een platform op waar men de interactie met elkaar aan gaat en hoe zorg je voor het beheer daarvan? Dat waren de grootste twee vragen waar ik tijdens mijn stage en afstudeerstage mee bezig hield. Vervolgens ga ik na het afstuderen een andere richting op wat betreft internet marketing. Namelijk het maken van websites en het verzorgen dat deze de optimale positie in de zoekresultaten van Google krijgt. Zoals je eigenlijk al kan zien, eigenlijk totaal wat anders. Maar voor mij was Community management wel een aanleiding om bezig te gaan in dit vakgebied. Vandaar dat ik in dit bericht vooral daarop wil focussen. Er zijn namelijk wel een aantal aspecten die tegenwoordig nog altijd van groot belang zijn. De volgende tekst is tijdens mijn laatste jaar op de HAN geschreven:

Community management heeft een belangrijke rol binnen online communities. De invulling van Community management is helaas niet eenvoudig. Ik probeer dit in het onderstaande stuk duidelijk te krijgen. Community Management strekt zich zowel uit over een online community die (eventueel door een organisatie) wordt gerund. Het gaat hierbij ook om hetgeen dat buiten het directe bereik van de organisatie plaats vindt. Dit alles moet dan gemanaged worden door community manager(s). Ik zie Community Management meer als het structureel en onderbouwd bouwen en uitbouwen van het online netwerk. Of je dit nu gericht doet op het netwerk van adverteerders of op het netwerk van anderen.

Maar waarom is er Community Management? Communicatie gaat niet meer om zenden of ontvangen. Door online communiceren begint het met luisteren. Mensen en meningen zijn overal te vinden. De macht m.b.t. adverteerders en producten ligt nu bij de consument. Mensen kijken even snel naar de prijzen van de producten op Vergelijk.nl of kijken naar de beoordeling op Kieskeurig.nl. Vragen worden sneller beantwoord door andere consumenten dan door een klantenservice. De communicatie wordt complexer en interactie met de doelgroep wordt lastiger. De doelgroep heeft steeds minder aandacht en tijd.

Veel mensen zien Community management ook als Social Media Marketing. Social media marketing gaat om het creƫren en het maximaliseren van Earned media zodat een merk een duidelijke footprint krijgt binnen verschillende vormen van Social media. Earned Media is de verdiende media; de aandacht en tijd die je krijgt van de doelgroep. Earned Media is een doorlopend iets; zolang je in business bent wordt er over je gesproken. Het heeft naar mijn mening wel iets te maken met Community Management, want Earned media is een soort van mening van mensen die ze plaatsen op bijvoorbeeld een blog. Met dit soort zaken moet je dan wel rekening houden.

You may also like