WeCreativez WhatsApp Support
Klopsoft Websites helpt u graag met uw vragen m.b.t. uw website, vindbaarheid of andere internet marketing gerelateerde onderwerpen
De 6 Social Media Trends voor 2012
Klopsoft Websites / Crossmedia / De 6 Social Media Trends voor 2012

David Armano schrijft elk jaar over de 6 Social Media Trends voor het komende jaar. In deze post geef ik een samenvatting van de 6 Social Media trends voor volgend jaar.

Volgens David worden social media steeds meer geïntegreerd in zakelijke toepassingen. Deze voorspelling had hij vorig jaar ook al gemaakt. Uit een studie, van Booz Allen en Social Platform ontwikkelaar Buddy Media, blijkt dat 57% van de ondervraagde bedrijven van plan zijn om meer social media in te zetten en aan te besteden. Daarnaast zien 38% van de CEO’s social media als een hoge prioriteit.

Wat zullen de Social Media trends in 2012 zijn?

De zes trends van 2012 zijn:

1. Meer (zakelijke) integratie van Social Media in het ‘echte leven’.

Social media gaat steeds meer geintegreerd worden in ons dagelijks leven. Een voorbeeld is het Coca Cola experiment. Het pretpark waar bezoekers met hun polsbandjes (met RFID apparatuur) in konden loggen op Facebook en zo verschillende attracties ‘liken’.

Een ander voorbeeld hiervan is een deel van de feedback van de marketingcampagne van Domino’s Pizza. Ongefilterde feedback werd op een groot billboard op Times Square getoond.

2. Een systeem om digitale sociale invloeden te meten

Er is een race gaande om een systeem te ontwikkelen dat mensen beloont met de meest sociale invloed. Google is hier al mee bezig. Een goed voorbeeld is Klout, een platform voor het meten van je digitale invloed. Door straks ook steeds meer de economische waarde van sociale invloeden te meten komt er een grotere beweging op gang. Je zult dan steeds meer nieuwe modellen op de markt krijgen.

Tegenwoordig heeft iedereen in enige mate een digitale invloed. Niet alleen meer beroemdheden en politici. Komend jaar zal het accent meer liggen op het ontwikkelen van tools. Tools voor het in kaart brengen en het meten van je invloeden.

3. Gamification

Het gaat hier niet bij om video games, maar op ‘game’ kwaliteiten die geïntegreerd zijn in een hoop sociale applicaties voor in je browser of mobiele telefoon. Hierbij kan je denken aan het halen van levels, badges of punten door deelname. Deze gamification moet je breder gaan zien dan op consumenten niveau.

4. Social Sharing

Ideeën, opinies, media en status updates zijn een groot deel van wat social media een krachtig instrument maakt. De online media waren de eersten die dit begrepen door opties om content te delen toe te voegen aan content. Dit leidde naar meer pagina vertoningen, bezoekers en een betere positie in de zoekmachine resultaten.

De volgende stap is het delen via social media van zakelijke toepassingen zoals e-commerce of web transacties. Bijvoorbeeld het delen van een product of review met je netwerk direct vanaf de desbetreffende website. Deel de vakantie die je net geboekt hebt, beveel een product of dienst aan je vrienden of connecties.

5. Sociale Televisie

Voor de meeste mensen is televisie kijken al een sociale activiteit door bijvoorbeeld te praten met de persoon die naast je zit, te smsen, tweeten en het bellen van vrienden over programma’s die je aan het zien bent (of gezien hebt). Maar televisie begint een sociale ervaring in grotere en bredere zin te worden.

Zo staat ‘The X Factor’ het al toe om te stemmen via Twitter. Een andere manier waarop media consumptie meer social is geworden komt door een netwerk genaamd ‘Get Glue’. Een soort Foursquare maar dan voor media. Dus check in op een bepaald TV programma, en laat de rest van de wereld weten dat jij dat aan het kijken bent en wat jouw lievelings programma’s zijn.

6. De Micro Economie

Met behulp van social media kunnen we bepaalde zakelijk financiële problemen oplossen (bijvoorbeeld een financiering). Neem bijvoorbeeld de site Kickstarter waar iedereen zijn of haar project (of bedrijfsidee) kan plaatsen en door middel van crowdsourcing dit project of idee kan financieren. De beste ideeën zullen binnen het platform naar boven komen drijven, en de bedenkers hebben echt de kans om het project of idee uit te voeren en de financiële ondersteuners op een alternatieve manier te belonen. In 2012 zullen dit soort initiatieven zich verder ontwikkelen en op meerdere manieren voor nieuwe dingen toepasbaar zijn.