WeCreativez WhatsApp Support
Klopsoft Websites helpt u graag met uw vragen m.b.t. uw website, vindbaarheid of andere internet marketing gerelateerde onderwerpen
Adwords: kwaliteitscore
Klopsoft Websites / Zoekmachine Adverteren / Adwords: kwaliteitscore

Dé kwaliteitsscore van Google Adwords; hier krijg je vroeg of laat mee te maken. Bij Google Adwords staan twee zaken centraal die bepalend zijn voor de positie van je advertentie; CPC en de kwaliteitsscore.

De positie van je advertentie

Hierboven schreef ik al over de CPC. Dit staat voor de kosten die Google krijgt per klik op een advertentie. CPC is één van de twee belangrijk aspecten die centraal staan. Het tweede is de kwaliteitsscore. Google maakt gebruik van een zeer eenvoudige formule om de positie van de advertenties van verschillende adverteerders binnen de zoekmachine te bepalen.

CPC x Kwaliteitsscore = advertentiepositie

Het kan voorkomen dat een advertentie met een lagere CPC een hogere positie krijgt dan een advertentie met een hoge CPC. Dit komt dan door de kwaliteitsscore van de advertentie. Het is dus erg van belang om er voor te zorgen de je een hoge kwaliteitscore hebt voor je zoekwoorden en advertentie. Om dit te bereiken is inzicht nodig in wat de kwaliteitsscore nu eigenlijk is.

Wat is nu eigenlijk de kwaliteitsscore?

De kwaliteitsscore (1 tot 10) wordt toegekend aan een zoekwoord binnen Google Adwords. Deze score wordt bepaald door een aantal factoren. Die factoren hebben allemaal evenveel invloed op het uiteindelijke cijfer. De factoren zijn:

  • CTR (historische klikfrequentie) van het zoekwoord en de bijbehorende advertentie in het Google domein.
  • Accountgeschiedenis; de klikfrequentie van alle advertenties en zoekwoorden in je account.
  • Historische klikfrequentie van de zichtbare URL’s in de advertentiegroep.
  • Kwaliteit van landing page.
  • Relevantie van zoekwoord voor de advertentie in de advertentiegroep.
  • Relevantie van zoekwoord en bijbehorende advertentie voor de zoekopdracht.
  • Prestaties van je account in de geografische regio van de advertentie.
  • Andere relevantiefactoren

Hoe moet je de kwaliteitsscore optimaliseren?

Je weet welke factoren invloed hebben op de kwaliteitsscore, dan kan nu deze optimaliseren. Hieronder worden mogelijke opties genoemd bij enkele factoren om de kwaliteitsscore te verbeteren.

Optimaliseren van de CTR:

  • Om je ‘historische CTR’ te laten stijgen kan je voor een korte tijd hoog bieden op bepaalde zoekwoorden. Je positie zal dan stijgen. Je CTR is hoger op hogere posities, waardoor je historische CTR ook zal stijgen.
  • Gebruik opvallende en attractieve advertentieteksten! Je advertentie zal opvallen en meer mensen zullen klikken. Hierdoor zal de CTR toenemen.

De historische klikfrequentie van de zichtbare URL’s in de advertentiegroep:

  • Als je merkt dat bepaalde tekstadvertenties een hogere CTR hebben, voeg dan de zichtbare URL van deze advertenties toe bij de minder presenterende advertenties.

De kwaliteit van de landing page:

  • Zorg ervoor dat de laadtijd van de landing page optimaal is. Dit zorgt niet alleen voor een verbeterde kwaliteitsscore, maar ook een betere usability van je site.
  • Op de landing page moet relevante content staan. Hiermee wordt bedoeld dat er een direct verband is met je advertentie. Prijzen die in je advertentie staan moeten overeenkomen met die op de pagina.

De relevantie van het zoekwoord van de advertenties in de advertentiegroep:

  • Zorg ervoor dat de advertenties aansluiten op de zoekwoorden in de advertentiegroep. Behoud de relevantie van de tekst en het zoekwoord. Het is daarom beter om per advertentiegroep maar 15 tot 45 woorden toe te voegen.

De relevantie van het zoekwoord en de bijbehorende advertentie voor de zoekopdracht:

  • Voeg exacte zoekwoorden toe aan je advertentie groep. Splits deze op in verschillende groepen. Exacte zoekwoorden zorgen ervoor dat de zoekopdracht exact matcht met de zoekwoorden in je advertentiegroep.

Wil je weten welke kwaliteitsscore jouw zoekwoorden bevatten? Dit kun je terugvinden in het wolkje naast je zoekwoorden. Hier vind je naast de kwaliteitsscore, ook meer informatie over de weergave van je zoekwoorden. Succes!