WeCreativez WhatsApp Support
Klopsoft Websites helpt u graag met uw vragen m.b.t. uw website, vindbaarheid of andere internet marketing gerelateerde onderwerpen
De kracht van de koppen
Klopsoft Websites / Zoekmachine Optimalisatie / De kracht van de koppen

Iedereen bekijkt per dag wel tientallen of zelfs meer pagina’s en artikelen op het internet. Vaak komt het voor dat niet iedereen die het artikel of pagina bezoekt ook daadwerkelijk leest. Het besluit om de pagina te lezen doen zij binnen enkele seconden. Maar hoe kan je er voorzorgen dat uw artikel of pagina van A tot Z wordt gelezen?

Een van de manieren is het gebruiken van pakkende en actieve koppen. Maar waarom zou u deze moeten gebruiken?

  • Het zorgt voor overzicht en rust bij het lezen van een pagina of artikel
  • Voer voor de scannende lezer
  • Pak de aandacht en motiveer
  • Extra voordeel: SEO en Conversie

Het lezen van een tekst op een beeldscherm gaat stukken langzamer dan normaal als iemand een krant of tijdschrift zou lezen. Dit gaat zelfs 25 tot 40% langzamer. De meeste web gebruikers scannen de teksten van websites, slechts 20% van alle web gebruikers leest elk woord op een pagina.  Het scannen van een pagina wordt gedaan in ongeveer 10 seconden, voordat het besluit genomen wordt of ze op de pagina blijven of weggaan.

Door het gebruiken van interessante en informatieve koppen pakt u de aandacht van deze scannende lezers. Bij elke kop die niet de aandacht pakt, wordt de kans vergroot dat de bezoeker vertrekt van uw website.

SEO en Conversie

Koppen vallen op, zorgen voor rust, aandacht en structuur. Doordat koppen opvallen voor de gebruiker, vallen deze ook op voor de spider van de zoekmachine. De woorden die u gebruikt voor een kop hebben meer waarde dan normale woorden in bijvoorbeeld een paragraaf.

Echter is er wel een twijfelgeval of u altijd zoekwoorden moet gebruiken in de koppen van een pagina. Een pure informatieve titel, die u krijgt als u alleen zoekwoorden gebruikt voor de koppen, pakken niet altijd de aandacht van uw website bezoeker.

Goede koppen kunnen zorgen voor een lagere bouncepercentage. Mensen blijven langer op de pagina of op uw website, waardoor u de kans op conversie vergroot. Deze aspecten hebben beide weer een positief effect op uw ranking in de zoekmachine.

De ideale situatie voor de ranking is dat u het zoekwoord, een synoniem of een gerelateerd woord, verwerkt in een activerende kop. Hierdoor krijgt u een win-win situatie. Echter let daarbij wel op dat u schrijft voor de bezoeker! U houdt alleen rekening met de zoekmachine, maar u schrijft hier niet specifiek voor. De zoekmachine zorgt immers niet voor de conversie van uw website. Dit doen de website bezoekers!