WeCreativez WhatsApp Support
Klopsoft Websites helpt u graag met uw vragen m.b.t. uw website, vindbaarheid of andere internet marketing gerelateerde onderwerpen
Error 404 – wat kan je er mee doen?
Klopsoft Websites / Zoekmachine Optimalisatie / Error 404 – wat kan je er mee doen?

Ik las een tijd geleden de blogpost Doe meer met je Error 404 pagina! van Ester Toffoletto. Zij benoemde in de blogpost 5 ingrediënten die toegepast zouden kunnen worden op een Error 404 pagina op uw website.

Voor alle duidelijkheid; Error 404 of een ‘Pagina niet gevonden’ is in feite een melding die je tegenkomt als een pagina niet meer bestaat. ‘2 tot 10% van het totale verkeer van een site komt terecht op een foutpagina’, schat Miscrosoft in. Je kunt dit zonde noemen, maar dat hoef niet nodig te zijn. Oplossing: optimaliseer de Error 440 pagina!

Optimaliseer Error 404!

1.           Humor

Belangrijk is dat een bezoeker met een positief gevoel door de website navigeert. Geïrriteerde bezoekers schrikken namelijk door een lege pagina en hebben geen idee van wat er gebeurd is. Hierdoor verlaten deze bezoekers per direct de website. Daarom is het belangrijk om sympathie op te wetten. De bezoeker moet denken ‘kan gebeuren’ en voorkom daarmee dat iemand geïrriteerd raakt. Humor gebruiken is één van de manieren. Daarbij moet je wel je doelgroep voor ogen houden.

2.           Herkenning

Als de bezoeker direct op een 404-pagina uitkomt, maar hij / zij we het idee hebben dat hij/zij op de juiste site is beland. De 404 pagina moet daarom dus lijken op de rest van de website. De bezoeker moet weten dat ze nog steeds op een deel van de website zijn. Daarom zijn de volgende punten erg belangrijk:

  • Laat de huisstijl en bedrijfsnaam terugkomen.
  • Laat het logo zien en zorg natuurlijk dat het logo ook een link naar de homepage is.

3.           Excuseren en fout uitleggen

Geef de gebruiker niet het idee dat zijzelf een fout hebben gemaakt. Een 404-fout komt zelden door een typefout in de URL. De meeste fouten ontstaan door een niet bestaande pagina of een gebroken link. Geef daarom de foutmelding netjes weer en schrik de gebruiker niet af. Leg de oorzaak van de fout uit. Maak duidelijk hoe dit opgelost kan worden. Hou het daarbij wel kort en krachtig! Bied zelf eerst excuses aan, zoals in het voorbeeld hieronder.

4.          Verder helpen

Om de gebruiker verder te helpen moet de hoofdnavigatie en de footer zichtbaar zijn op de 404-pagina. Daarnaast is het handig voor de gebruiker om een lijst met de meest bezochte pagina’s of de belangrijkste onderdelen op de 404-pagina te plaatsen. Een zoekfunctie zou verder ook wel handig zijn.

5.          Spontaan gebaar

Gebruik je 404-pagina als unieke sales-kans en verras je bezoeker positief. Beloon je bezoekers voor het doorgeven van een melding. Je (potentiële) klanten zijn, net als jij, drukke mensen die niet snel de moeite nemen om een fout door te geven aan de klantenservice. Maar krijg je een beloning voor het doorgeven, dan zou dit een stimulans kunnen zijn om het wel te doen.

Kortom, ga aan de slag en neem je eigen 404 kritisch onder de loep, want dat het een conversieverhogend effect heeft, bewijst Mountain-equipment. Door de 404 te optimaliseren (zie de ‘voor en na’ hierboven), is de conversie met 3,56% gestegen.