WeCreativez WhatsApp Support
Klopsoft Websites helpt u graag met uw vragen m.b.t. uw website, vindbaarheid of andere internet marketing gerelateerde onderwerpen
Google Hummingbird: update algoritme
Klopsoft Websites / Zoekmachine Optimalisatie / Google Hummingbird: update algoritme

Met enige regelmaat levert Google een nieuw of vernieuwend algoritme. Dit nu ook weer met de update Hummingbird, het recenste in deze reeks updates. Op 27 september 2013 lanceerde Google de nieuwe algoritme. Overigens was dit ook de dag dat Google 15 jaar bestond. Google claimt dat er door het nieuwe Hummingbird algoritme meer direct antwoord wordt geleverd op zoekvragen. De interactie met de gebruiker zal dan ook menselijker zijn.

Google Hummingbird in het kort

Inmiddels is er veel duidelijkheid over wat de Penguin- en Panda updates van Google doen. Maar deze duidelijkheid geldt een stuk minder voor de Hummingbird. Het is in feite ook bijna geen update meer te noemen. Je kunt het meer beschouwen als een hele nieuwe versie van de algoritme van Google. Zelfs Google geeft aan dat het een nieuw algoritme betreft. Denk hierbij bijvoorbeeld aan nieuwe features, zoals het wel of niet vertonen van afbeeldingen bij bepaalde zoektermen en mobiele zoekopdrachten.

Maar wat is nu het impact van Hummingbird? In eerste instantie lijkt er niet veel te veranderen. Dit blijkt wel uit het feit dat Hummingbird een maand voor de aankondiging eigenlijk al live was. De impact op bijv. de backlinks, relevantie en de Knowledge Graph moet echter niet worden verwaarloosd, want Hummingbird heeft wel degelijk invloed op 90% van alle zoekopdrachten! Maar wat doet Hummingbird update nu eigenlijk? Het is eenpoging om verbanden te leggen, conversaties te begrijpen en complexe vragen te beantwoorden. De zoekmachine van Google snapt nu dat een gebruiker die ‘tankstation in de buurt’ zoekt daarmee bedoelt: vanaf zijn eigen locatie. Dus kijkt Google in dit geval direct naar de huidige locatie van de gebruiker en zoekt tankstations binnen een bepaalde straal. Wil jij je website optimaliseren voor Google? Dan betekent dit dat je dus (nog meer) rekening dient te houden met dit soort persoonlijke en lokale zoekopdrachten.

De gevolgen voor het content

Je kunt logischerwijs geen invloed hebben op de huidige locatie van de internet gebruiker, maar wel op de ‘locatie’ van de content die jij aanbiedt als site-eigenaar. De kwaliteit van de inhoud is nog altijd belangrijker voor Google. Omdat Google bij het tonen van zoekresultaten steeds meer rekening gaat houden met persoonlijke factoren als locatie, beroepsomschrijving en relevante afbeeldingen, wordt het implementeren van ‘microdata’ essentieel.

Microdata (onderdeel van HTML5) zijn meer dan alleen een catalogus, ze maar helpen bij alle informatieve stukken op een website. Het helpt Google om de locatie en het doel van je site te bepalen en te begrijpen. Daarnaast zullen bedrijven actief moeten worden toegevoegd aan Google Maps. Dit is de bron waar Google Search veel informatie vandaan haalt.

En voor de backlinks

Ook voor de backlinks zijn er de nodige veranderingen. Hummingbird zal de website namelijk niet langer een hogere autoriteit geven op basis van een groter aantal backlinks naar die website. Natuurlijk werd spam al afgestraft, maar voortaan neemt Google ook de bounce rate van de website mee in de beoordeling. Ook social sharing zal een grotere rol gaan spelen in dit verhaal. Hoewel in dit artikel geen sprake is geweest van Google+, zal dit naar verwachting wel de social media motor zijn die Google gebruikt om meer informatie weer te geven in de zoekresultaten en een dieper begrip te krijgen van een website. Je ziet nu dat het aantal followers op Google+ getoond wordt in AdWords-advertenties. Al met al komt het er op neer dat linkbuilding (nog) organischer zal moeten zijn, wil het effect hebben op je positie in de zoekresultaten.