Linkbuilding; waarom is dit belangrijk?

Linkbuilding, een veel voorkomende term op het gebied van Zoekmachine Optimalisatie. Het is een lastige term, maar wel een van de essentiële onderdelen van SEO om te werken aan de online vindbaarheid van uw website. Maar wat is Linkbuilding..? Linkbuilding is het verzamelen van relevante linkjes van andere webpagina’s naar uw website. Het doel van linkbuilding is het verbeteren van de positie in de zoekmachine op specifieke zoekwoorden.

De verzameling links, die naar uw website verwijzen vanaf andere sites, wordt de linkprofiel genoemd. De waarde van deze andere sites speelt daarbij een belangrijke rol. Het moet namelijk wel gaan om websites van een bepaalde kwaliteit en relevantie.

Domein Autoriteit & Pagina Autoriteit

Verschillende Tools voor SEO, zoals bijv. Open Site Explorer, drukken de waarde van een website uit in Domein Autoriteit. Deze waarde ligt altijd tussen 0 en 100. Naast de verschillende domeinen en het aantal links dat er naar de website linken wordt deze waarde vastgesteld op basis van nog veel meer factoren. Gaat een website net online, dan heeft deze nog een lage Domein Autoriteit. Er zijn immers nog niet veel links verzameld naar de website. Een website met een nieuwe vormgeving kan de huidige Domein Autoriteit behouden door Redirects te gebruiken. Met behulp van een 301 Redirect linkt u de oude pagina naar de nieuwe variant. Op die manier behoudt de pagina de Autoriteit waarde.

De Pagina Autoriteit is hetzelfde als de Domein Autoreit, alleen geldt de Pagina Autoriteit voor een bepaalde subpagina binnen de website en de Domein Autoriteit voor het gehele domein.

Natuurlijk linkprofiel

De zoekmachine Google ziet het liefst een natuurlijk linkprofiel. Hiermee wordt bedoeld een profiel dat zowel bestaat uit linkjes via verschillende kanalen als een profiel dat geleidelijk wordt opgebouwd. Het inkopen van duizenden links in één keer heeft weinig tot geen nut voor het verkrijgen van hogere posities in de zoekresultaten.

Het verzamelen van links

Bij het verzamelen van links naar uw website zijn er verschillende factoren die een rol spelen. Enkele daarvan zijn:

  • Autoreit van de website:
    Houd de Domein Autoriteit van de website die naar uw site linkt in de gaten.
  • Relevantie van de link:
    Het streven is om een link naar uw website te plaatsen op een website met hetzelfde onderwerp als uw eigen site. Van een autobedrijf linken naar een kapperszaak heeft weinig nut.
  • Plaats op de website:
    Een link die midden op een pagina staat in een stuk tekst heeft meer waarde dan een link op een linkpartners pagina.
  • Ankertekst:
    Ankertekst is de tekst die wordt gebruikt voor de link. Zorg dat deze tekst relevant is aan uw website / onderwerp.

Wilt u meer weten over linkbuilding? Neem dan even contact met ons op. Wij informeren u graag over de mogelijkheden m.b.t. linkbuilding.

You may also like