Als je je bezighoudt met het optimaliseren van je website, dan ben je de term Meta description wel vaker tegengekomen. De meta description is het stukje tekst wat je ziet bij het zoekresultaat in de zoekmachine. Dit stukje tekst wordt door veel mensen onderschat. Waarom is de meta description belangrijk voor SEO? En hoe schrijf je deze het beste?
Waarom is de meta description belangrijk voor jouw zoekmachine optimalisatie?
In de zoekresultaten bij Google of ieder ander zoekmachine, staan normaal 3 aspecten per resultaat aangegeven. Namelijk:
- De URL van de pagina binnen de website
- De titel van de pagina
- Een korte omschrijving
Deze korte omschrijving is de zogeheten meta description. En deze is belangrijker dan je wellicht zou denken. Waarom? Internetgebruikers zijn ongeduldig en lezen slecht. De meeste mensen besluiten op basis van de titel en de meta description of ze wel of niet een zoekresultaat aan klikken. Zijn beide saai bij jouw website/pagina? Dan klikken mensen niet op jouw link. Waardoor je kostbare bezoeker misloopt. Met de titel en meta description moet je als het ware de internetgebruiker verleiden om jouw pagina/site te openen.
Meta title en description: Wat is de ideale lengte?
Google experiment regelmatig met de lengte van deze korte omschrijving. Jarenlang schommelde het rond de 156 karakters. Maar wat zijn de ideale lengtes voor de meta title (SEO-titel) en de meta description:
Lengte SEO titel / Meta title:
- Gemiddeld 55 karakters
Zet het belangrijkste zoekterm aan het begin van de SEO titel en sluit af met de bedrijfsnaam.
Lengte meta description:
- Gemiddeld 164 karakters op desktops en 120 karakters op mobiele apparaten
Hoe schrijf je goede meta descriptions?
Bij het schrijven van goede meta descriptions voor je website / pagina’s, kan je gebruik maken van de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Deze zijn ideaal voor het motiveren van mensen om in beweging te komen.
De beïnvloedingsprincipes van Cialdini zijn:
- Wederkerigheid: als je eerst wat geeft, wil de ander wat terugdoen
- Sociale bevestiging: als anderen het gebruiken, moet het wel goed zijn
- Consistentie: als je een keer ja zegt, dan zeg je dat de volgende keer ook weer.
- Autoriteit: als iemand met status het zegt, is het geloofwaardiger.
- Sympathie: ik vind hem aardig, dus ik ga ermee akkoord
- Schaarste: straks is het op, dus snel moet ik kopen
- Eenheid: iemand die op mij lijkt vindt het goed, dus ik ook
Hoe kan je dit toepassen? Hieronder vind je enkele voorbeelden:
- Wederkerigheid:
Gratis advies over jouw huis isoleren. Vraag nu een afspraak aan en ontvang een waardebon van € 50,-. - Sociale bevestiging:
[Aantal] mensen kiezen voor onze groene energie. Ontdek waarom je nu moet overstappen. - Consistentie:
Met onze duurzame oplossingen bespaar je tot [bedrag] per jaar. Begin nu met besparen en profiteer van deze actie. - Autoriteit:
[Naam expert] adviseert: kies voor deze fitness apparaten voor thuis. Lees zijn tips en ontdek waarom. - Sympathie:
Zonnepanelen: duurzaam en betaalbaar. Ontdek hoe je nu voordelig zonnepalen aanschaft. - Schaarste:
50% korting en nog maar slechts 3 paar hardloopschoenen. Probeer direct van deze actie. - Eenheid:
Milieubewust je huis verwarmen voor weinig? Stap nu over op deze warmtepomp.
Kom je er zelf niet uit? Neem dan contact op. Klopsoft Websites helpt je graag verder met het optimaliseren van je website op de voor jou relevante zoekwoorden.