Joomla! biedt de mogelijkheid om krachtige websites en online applicaties te bouwen. Door de vele mogelijkheden, waaronder het eenvoudige gebruik en uitbreidingsmogelijkheden, behoort Joomla! tot één van de meest populaire webbouw pakketten. Joomla! wordt over de gehele wereld gebruikt voor website. Voorbeelden van dergelijke websites zijn:
- Zakelijke websites, portals, intranets en extranets.
- Online tijdschriften en nieuws portalen.
- Online winkels en reserverings systemen.
Zoals de naam van deze blogpost al aangeeft, is het dus eigenlijk de vraag of Joomla! wel zoekmachine vriendelijk is. Persoonlijk vind ik van niet, want er zijn een aantal beperkingen in het systeem. Bij Joomla! 1.5 zijn veel aan deze beperkingen gewerkt.
Zoekmachine vriendelijke url’s
Bij Joomla! 1.5 moet de standaard zoekmachine optimalisatie geactiveerd worden. Dit kan via het Controlepaneel bij de Algemene instellingen. Standaard heeft Joomla! geen zoekmachine vriendelijke url’s. Zoals ik in eerdere post al aangegeven heb, zijn deze erg belangrijk in de positionering van de keywords in de zoekmachine. Door de optie Zoekmachinevriendelijke url’s op ‘Ja’ te zetten, zal het systeem zelf de zoekmachine vriendelijke url’s aanmaken voor de pagina’s.
Metadata
Als de SEO instellingen geactiveerd zijn, moet op dezelfde pagina de Metadata instellingen ingevuld worden. Hiermee bedoel ik de meta beschrijving en de meta zoekwoorden van de website zelf. Over het belang van keywords / zoekwoorden zijn de meningen verschillend. Naast de meta beschrijving ofwel description en de meta keywords zijn er nog twee opties. Deze zijn title metatag en de optie toon auteur metatag. Bij de title metatag adviseer ik om deze niet te gebruiken, omdat er anders dubbele titles in de broncode komen te staan. De optie auteur metatag kan ingezet worden bij websites met meerdere auteurs. In de broncode komt dan te staan wie de auteur is van de artikel/pagina.
Sitemap generator
Voor de zoekmachine is een website-overzicht / sitemap een belangrijk onderdeel. Het is daarom van belang dat de sitemap up to date wordt gehouden. Joomla! heeft een aantal extensies, bijvoorbeeld Xmap of Joomap. Daarnaast is het erg belangrijk dat er een robot.txt bestand wordt aangemaakt waarmee niet relevante pagina’s niet bezocht worden door de spider van de zoekmachine. Hierdoor hoeft de spider geen tijd te verspillen aan niet relevante pagina’s.
Content
De content van de website blijft logischerwijs het belangrijkst. Niet alleen voor de zoekmachine, maar voornamelijk voor de gebruiker. Voor de zoekmachine is het wel van belang dat er gebruik gemaakt wordt van de h1, h2 en de h3. Titels van pagina’s moeten in h1 worden weergegeven, hiervoor zal er een extensie geïnstalleerd moeten worden.
Vul bij afbeeldingen altijd de title en de alt in. Deze worden door de zoekmachine wel gelezen, de afbeelding zelf niet. Let hier dus goed op!
Conclusie
Joomla! 1.5 heeft tegenwoordig dus wel wat mogelijkheden m.b.t. SEO die oudere versies niet hadden of waar geen extensies voor waren. Joomla! blijft wat mij betreft niet één van mijn favorieten content management systemen.