Wist je al dat 70% de bezoekers van de website komt via long tail zoekwoorden? Maar weet je wel wat er met long tail zoekwoorden wordt bedoeld? En wat zijn de voordelen van long tail zoekwoorden? Ik leg het je graag uit in dit bericht.
Long tail zoekwoorden zijn zoektermen bestaand uit meerdere zoekwoorden. Vaak zijn het 3 zoekwoorden tot een volledige zin. Kenmerkend is dat het maandelijks zoekvolume op deze termen een stuk lager is. Daartegenover staat dat deze termen in de praktijk veel beter converteren, omdat de zoekintentie van de gebruiker van de zoekmachine concreter is. Hierdoor is de zoekmachine veel beter in staat om een relevant resultaat te tonen.
Enkele voorbeelden van long tail zoekwoorden
- Short tail: fauteuil
Long tail: rode stoffen fauteuil - Short tail: marketingbureau
Long tail: marketingbureau in Arnhem - Short tail: laptop
Long tail: Acer laptop zwart
De voordelen:
Maar zoals eerder genoemd in dit bericht, hebben long tail zoekwoorden ook voordelen. Hieronder een lijstje met enkele van deze voorbeelden:
- Op een long tail zoektem scoor je sneller
- Langere zoektermen zijn specifieker, zodat je gericht bezoekers werft
- Veel kleintjes maken een grote
- Je bent minder afhankelijk van de kuren van Google
- Dankzij semantic search kunnen pagina’s scoren op honderden gerelateerde termen
Zo’n 70% van alle bezoekers via zoekmachines komen via long tail zoekwoorden op een site. Je doet jezelf dus te kort als je long tail zoekwoorden met ‘weinig’ zoekvolume negeert (bron: Raven Tools).
Hoe kom ik achter long tail zoekwoorden voor mijn bedrijf?
Nu is natuurlijk de vraag hoe je het best achter deze long tail zoekwoorden kan komen. Er zijn diverse manieren hiervoor. Enkele suggesties:
- Kies een hoofdzoekwoord en combineer dit met bijvoeglijk naamwoorden: bijvoorbeeld zwarte televisie, energiezuinige televisie, platte televisie.
- Typ langzaam in Google, dan krijg je direct suggesties.
- Zeg iets over de prijs: goedkope lcd televisie, prijzen lcd televisie
- Bestudeer vragen, bijvoorbeeld via Keywordtool.io. Verwerk ze letterlijk in de tekst en geef direct antwoord. Mogelijk laat Google je antwoord zien bij de zoekresultaten mét een link naar jouw site.
- Gebruik zoekwoordensoftware, zoals de Google Keyword Planner
- Duik in Google Analytics en achterhaal met welke woorden mensen nu op je site komen
Heb je verder nog vragen? Neem dan contact.