Breadcrumbs worden getoond als bezoekers door de website heen klikt. Het functioneert als een soort navigatie op de website. Zo kan een bezoeker het pad volgen die er is afgelegd vanaf de homepagina om op een bestemmingspagina te komen. Via een broodkruimelspoor kan de bezoeker snel terug naar de homepage of de bovenliggende (blog)categorie. Een voorbeeld hiervan ziet u boven aan deze pagina en in onderstaande afbeelding:
Zoals u kunt zien, is de breadcrumb het pad wat u heeft gevolgd naar het artikel over het verschil tussen POP en IMAP mailserver instellingen. U kunt op categorie “hosting & e-mail” of op “Home’ klikken om naar de homepagina terug te gaan. Breadcrumbs worden dan ook gebruikt voor twee verschillende redenen, namelijk gebruikersgemak en SEO.
Makkelijker navigeren door breadcrumbs
Door het gebruiken van breadcrumbs geeft u de bezoeker van uw website een mogelijkheid om gemakkelijk(er) te navigeren binnen uw website. Bij een blog is dit zeker het geval. Als bezoekers een bepaald artikel interessant vinden, dan willen ze mogelijk ook andere artikelen binnen dezelfde categorie lezen.
Door de breadcrumbs ziet de bezoeker direct in welke categorie ze zich bevinden en kunnen ze makkelijk naar de categorie navigeren binnen uw website. Dit is dan ook zeker handig voor de bezoekers die rechtstreeks vanuit de zoekresultaten op uw website en het artikel zijn gekomen.
Goed voor de zoekmachine optimalisatie
Breadcrumbs zijn interne links. Deze dragen dan dus ook bij aan de score van de achterliggende pagina in de zoekresultaten. Interne links geven, net zoals backlinks naar uw website, linkjuice door. Daarnaast bevat de breadcrumb in de anchortekst vaak het zoekwoord waar u met de achterliggende pagina’s graag op gevonden wilt worden in de zoekmachine.
Breadcrumbs zorgen ook voor een goed inzichtelijke linkstructuur en gebruiksvriendelijkheid van uw website. Google waardeert beide punten. Daarnaast kunnen breadcrumbs er ook voor zorgen dat de bezoeker langer op uw website blijft, doordat deze sneller kunnen rondklikken en daardoor dus langer blijven plakken. Ook dit draagt bij aan uw waardering door Google.
Structured data voor breadcrumbs
Om de zoekmachine van Google te helpen om uw breadcrumbs te herkennen en daardoor uw website beter kunnen doorgronden, is het raadzaam dat u gebruik maakt van structured data in de broncode van de breadcrumbs. Op de website van Google kunt u daarover meer informatie vinden, waaronder over hoe dit in te stellen.
In WordPress breadcrumbs instellen
In veel WordPress designs zijn breadcrumbs al standaard ingebouwd. Heeft uw design dit niet, dan zijn er verschillende plug-ins beschikbaar om breadcrumbs toe te voegen aan uw blogberichten en pagina’s.
De Yoast WordPress SEO plug-in is hier een van. Deze is wellicht de meest gebruikte plug-in hiervoor. De Yoast plugin zorgt tevens voor de juiste structured data.